Wednesday, February 23, 2011

Isu Hari Valentine

Hari valentine dirayakan setiap tahun pada 14 February. Secara peribadi aku menghormati hari valentine tetapi tidak merayakan dengan cara yang tidak sepatutnya. Hari valentine adalah hari dimana setiap orang (yang menghormati hari tersebut) mengingat kembali kebaikan St Valentine dan masing2 ingin menunjukkan rasa kasih sayang bukan sahaja kepada kekasih tetapi keluarga dan kawan.

Walaupun aku tidak lah hebat bab2 agama, namun setahu aku lah, valentine's day tidak termasuk dalam calendar Christian(RC). Christians, correct me if i'm wrong. Hanya St Cyril & St. Methodius Feast Day termasuk dalam calendar pada tarikh 14 February. Untuk info lanjut, silalah hubungi mereka2 yang pakar dan berpendidikan ye.

Sebenarnya ramai orang yang tidak tahu tapi buat2 pandai bila bercakap tentang hari valentine. Apa yang menyedihkan, bila ada pihak tertentu yang mengeluarkan statement yang kurang enak didengar terutama hal yang berkaitan dengan agama. Kenapa time valentine baru nak bangkitkan isu tidak bermoral DAN mesti kaitkan/buruk2kan agama lain? Hmmm...

Namun bagi aku, pihak tersebut hanya membuka mata semua orang untuk melihat kebenaran. Kita kena ingat, apabila kita ingin membimbing orang lain, diri sendiri kena betul. Bukan dari segi sikap sahaja, tapi percakapan, pemahaman dan cara membimbing tu paling penting. Oppss!!! Aku harap siapa pun yang mempunyai niat yang tidak baik terhadap agama lain, cepat2lah insaf... Hormatilah orang lain seadanya dan jangan mengeluarkan statement yang tidak berasas dan memalukan kaum sendiri.

Terlebih sudah...

Actually aku kurang bersedia nak share Valentine's Day History coz bimbang salah info.

For more information, please do not hesitate to ask someone who is an expert in this field.
Or just visit this website :-)

http://www.theholidayspot.com/valentine/history_of_valentine.htm

http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine

http://www.infoplease.com/spot/valentinesdayhistory.html


[ PEACE ]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

May J. / Garden feat. DJ KAORI, Diggy-MO